Rekrytoi kansainväliset kyvyt heti!

Moni yritys suunnittelee kansainvälistymistä - joskus tulevaisuudessa. Peliyritys Digital Chocolaten henkilöstöpäällikkö Arja Martikaisella on heille viesti: "Kun tarjolla on kansainvälisiä kykyjä, heidät kannattaa rekrytoida heti. Kansainvälistyminen käynnistyy siitä."

Martikainen tietää, mistä puhuu. Digital Chocolate on onnistunut siinä, mistä moni suomalaisyritys vasta haaveilee. Yritys on kasvanut muutamassa vuodessa pienyrityksestä kansainväliseksi menestyjäksi, joka toimii kuudessa maassa ja myy tuotteitaan ympäri maailmaa.

Kokemustensa perusteella Martikainen kannustaa muitakin yrityksiä kansainvälistymään. Edellytykset siihen ovat hyvät. “Me suomalaiset olemme äärettömän kielitaitoisia, ja vientiteollisuutemme on hyvin vahva. Se voisi olla vielä vahvempi, ja voisimme myydä tuotteitamme laajemmin, jos katsoisimme ennakkoluulottomasti kansainvälisiä resursseja.”

Palkkaa parhaat, taustoista riippumatta

Rekrytoinneilla on vahva sija Digital Chocolaten menestystarinassa. Yritys osasi jo alkutaipaleellaan ennustaa pelikaupan voimakkaan kasvun, joka edellytti osaavaa työvoimaa. Suomen työmarkkinoilla sopivasti koulutettua ja peliorientoitunutta henkilöstöä ei ollut riittävästi saatavilla. Katse kääntyi ulkomaille, ja periaatteena oli palkata parhaat - taustoista riippumatta.

Digital Chocolaten työntekijöistä Helsingissä noin neljännes on kotoisin Suomen ulkopuolelta. Joukkoon mahtuu harjoittelijoita, Suomeen opiskelijoina tulleita ulkomaalaisia ja suoraan ulkomailta rekrytoituja työntekijöitä, Martikainen kertoo. Kansainvälinen henkilöstö työskentelee erilaisissa tehtävissä, tuotesuunnittelusta myyntiin ja markkinointiin. “Esimerkiksi Community Manager on tyypillinen tehtävä, johon otamme mielellään natiivienglantia puhuvan henkilön palvelemaan isoja massoja asiakkaita joka puolella maailmaa.”

Kulttuurinen perspektiivi tuo etuja tuotekehitykseen

Kansainväliset työntekijät tarkastelevat maailmaa oman kulttuurinsa näkökulmasta. Yritykselle tämä on etu; muualta tullut henkilö löytää usein oikeat kontaktit kotimaastaan nopeammin, ja auttaa myös välttämään karikkoja, joita tuote muuten kohtaisi vierailla markkinoilla, Martikainen kuvaa.

“Kansainvälinen työntekijä saattaa esimerkiksi huomata tuotteessa ominaisuuden, jota hänen kotimarkkinoillaan ei mitenkään voitaisi hyväksyä. Kyseessä voi olla esimerkiksi kääntäjän ehdottama sanonta, joka asiayhteydessään on aivan kamala. Näitä asioita ei aina voi tietää, jos ei ole natiivi.”

Monikulttuurisuus lisää työviihtyvyyttä

Digital Chocolaten rekrytointipolitiikka on luonut yritykseen monikulttuurisen työympäristön, jossa henkilöstö viihtyy. Ihmiset ovat kansainvälisen työympäristön paras puoli. Joku saattaa todeta, että ellei hän olisi tässä monikulttuurisessa työympäristössä töissä, hän olisi ulkomailla, kertoo Martikainen. “Jokainen tuo työyhteisöön taustansa mukanaan, ja kaikista kulttuureista oppii jotakin uutta. Monikulttuurisessa työyhteisössä jokainen päivä on pieni matka.”